مطالب جالب در مورد شیوند
گر ایران زمین بختیاری نداشت گمانم که از بخت یاری نداشت...
شیوند.بختیاری.اورک
دو شنبه 22 خرداد 1391برچسب:, :: 14:36 :: نويسنده : علی شیوندی و...

● قدمت روستا
در روستای شیوند کاروانسرایی قدیمی از دوره صفوی برجای مانده که نشانگر قدمت طولانی روستاست. البته آثار قلعه‌ای مخروبه متعلق به هزاره‌های سوم و چهارم قبل از میلاد که حاکی از تاریخ دیرینه و دوره حیات طولانی دراین منطقه است نیز در این روستا به چشم می‌خورد.
● آثار تاریخی
کاروانسرای عباسی و امامزاده محمد، سیاه‌چال قدیمی که زمانی به عنوان زندان از آن استفاده می‌شده و ۲۵ متر عمق دارد همچنین وجود کتیبه‌های قدیمی و آثار نقش برجسته از جمله آثار تاریخی این منطقه است. آثار دهکده‌هایی قدیمی و دو آسیاب آبی که برای تبدیل گندم به آرد از آنها استفاده می‌کرده‌اند، از دیگر آثار تاریخی روستای زیبای شیوند هستند.
● معیشت و سکونت
براساس نتایج سرشماری سال ۱۳۷۵، روستای شیوند ۴۱۲ نفر جمعیت داشته که درحال حاضر جمعیت این روستا به ۱۵۳۸ نفر رسیده است. دراین مجموعه روستایی ۲۷۷ خانوار ساکن هستند که ۲۱۰ نفر در بخش کشاورزی و دامداری مشغول به کار هستند. در فصل میوه چینی گروهی از مردم روستا، از روستا خارج می‌شوند و چندماهی را در باغ‌های خود زنـــدگی می‌کنند. اقتصاد روستای شیوند برپایه فعالیت‌های زراعی، باغداری، دامداری و پرورش زنبورعسل است.
همچنین تعدادی از مردم نیز در بخش خدمات و صنایع‌دستی فعالیت دارند. دامداری به سبک سنتی از مشاغل دیرینه روستا به حساب می‌آید. عمده‌ترین تولیدات روستا شامل انار، گردو، بادام، گیلاس، برنج، گندم و فرآورده‌های لبنی است.
مجموعه روستایی شیوند دارای ۴۰۰ هکتار اراضی زراعی آبی و دیم و ۱۵۰ هکتار اراضی باغی و شش هزار راس گوسفند و بز و هزار راس گاو و گوساله است که تولیدات آنها در شهرهای اطراف و استان به فروش می‌رسد. روستای کوهپایه‌ای شیوند بافت مسکونی متمرکزی دارد. واحدهای مسکونی برای استفاده بیشتر از نور و حرارت در جهت شمالی- جنوبی و معمولاً در یک طبقه ساخته شده‌اند و برخی از خانه‌ها به‌صورت خانه‌باغ است. دراین روستا معمولاً دو برادر با خانواده‌هایشان در یک منزل سکونت می‌کنند. استقرار روستا در پای کوه و موقعیت اقلیمی خاص، وجود ارتفاعات اطراف روستا با پوشش گیاهی غنی چشم‌انداز جنگل‌های بلوط و چشمه سارهای متعدد از جمله عواملی محسوب می‌شود که هرساله گردشگران و کوهنوردان بسیاری را داخل و خارج از ایران به سوی این روستا می‌کشاند.
● راه دسترسی
در مجاورت روستا، دریاچه زیبای سدکارون۳ که مکانی مناسب برای ورزش‌های آبی و ماهیگیری است به دلیل نبود راه زمینی مناسب، تنها راه اصلی دسترسی به روستا محسوب می‌شود و اهالی و گردشگران به وسیله لنج، قایق مسافری و یک قایق تندرو به روستا رفت و آمد می‌کنند.
● آداب و رسوم
زبان اهالی روستای شیوند زبان فارسی با گویش لری بوده و یک همبستگی قومی و فامیلی بسیارقوی بین مردم این منطقه وجود دارد. برگزاری مراسم اعیاد ملی و مذهبی در میان مردم روستای شیوند اهمیتی والا دارد. مراسم عروسی سنتی با آیین‌ها و رسوم خاص همراه با ترانه‌های محلی برگزار می‌شود. موسیقی رایج در منطقه، بختیاری است که همراه با سازهای دهل و سرنا اجرا می‌شود. انواع آوازهای محلی و لالایی‌ها نیز دراین نوع موسیقی نواخته می‌شود. هجرانی و بارالها، دو مقام اصیل بختیاری است که توسط نوازندگان محلی خوانده می‌شود. مراسم عزاداری ماه محرم نیز در روزهای تاسوعا و عاشورا برگزار می‌شود. از جمله مراسم ویژه این روستا، سلام به گیاه است که در عید نوروز و به نشانه سرسبزی و سرزندگی توسط مردم روستا صورت می‌گیرد. در روستای شیوند انواع بازی‌ها و ورزش‌های محلی رواج دارد از جمله این ورزش‌ها و بــــازی‌ها می‌توان به بازی الاختو، کلاه و ران و گوبازی چولکی، چوب بازی، تل تل، نجاتی و کل کل برد اشاره کرد. پوشاک مردم روستا، لباس محلی لری بختیاری است. مردان روستا از کلاهی سیاه و نمدین، شلوار چیت سیاه گشاد و پاپوشی از نوع گیوه و چوخا استفاده می‌کنند. زنان روستا شلوار گشاد، دامن چاک دار، نوعی جلیقه و چادر بلند که در زیرگلو سنجاق می‌شود، برتن می‌کنند. دختران جوان روستا از پارچه‌هایی با رنگ شاد و زنان میانسال و مسن، معمولاً از رنگ سورمه‌ای و آبی تیره استفاده می‌کنند.
● صنایع دستی
جاجیم، نمد، شال‌گردن، خورجین، گلیم و فرش‌های دستباف رایج‌ترین صنایع دستی روستای شیوند هستند.
● سوغاتی‌ها
سوغاتی‌های روستا ترکیبی از صنایع دستی، محصولات باغی و فرآورده‌های لبنی است. عسل کوهی، پنیر، کره، روغن محـــلی، نان شکری و نان محلی، پـــازن انجیر، محک و بندانجیر، رب انار و ترشــی ناردون از عمده‌ترین سوغاتی‌های این روستا محسوب می‌شوند.
● غذاهای محلی
غذاهای محلی از جمله آبگوشت محلی و کباب بره از مشهورترین این غذاهاست.
● گردشگری
بنا بر شرایط حاکم بر روستا از آغاز بهار تا چهارمین ماه سال می‌توان از ظرفیت‌‌های گردشگری منطقه از جمله آبشار بلند شیوند، کوهنوردی و بازدید از آثارتاریخی منطقه استفاده کرد. آب این آبشار از ارتفاع ۸۰ متری سرازیر می‌شود و درطول روستا تا دریاچه جریان دارد به طوری که علاوه بر سیراب کردن باغها و شالیزارهای روستا می‌توان برای رفع تشنگی از آن نوشید. روستـــای شیوند به لحاظ واقع شدن در انتهای دریاچه سدکـــارون ۳ و برخورداری از اکوسیستم طبیعی و چــشم‌انداز بسیارزیبا همه ساله پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به محیط طبیعی بوده و هست.
دراین راستا ایجاد سازه‌های گردشگری در ساحل دریاچه سد کارون ۳ و ایجاد دهکده توریستی و ساخت کمپ‌های اقامتی و پارک جنگلی می‌تواند در توسعه گردشگری روستایی منطقه موثر بوده و به لحاظ اقتصادی برای مردم روستا مثمرثمر باشد. ازجمله اقدامات موثر صورت گرفته می‌توان به مطالعات و اجرای طرح های روستایی که اخیرا توسط بنیاد مسکن استان خوزستان در راستای بهبود وضع معابر و شبکه دسترسی و بهسازی خانه‌های روستایی و ایجاد محیط کالبدی مناسب با پتانسیل‌های گردشگری اشاره کرد. دراین طرح زمینی به وسعت ۲ هکتار در اراضی مشرف به دریاچه سد، برای ایجاد مجتمع جهانگردی و پذیرایی درنظر گرفته شده است.
به این منطقه از آنجا بهشتی پنهان می‌گویند که در منطقه گرمسیری قرار دارد اما در طول سال جزو مناطق خوش آب‌وهوا به خصوص برای خوزستانی‌هاست.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 221
بازدید کل : 29235
تعداد مطالب : 25
تعداد نظرات : 35
تعداد آنلاین : 1